להיות או לא להיות VENDOR באמזון

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
ניר זגדון

ניר זגדון

מנכ”ל מייסד של חברת eCommunity בעל תו ה SPN ספק מורשה מטעם אמזון

להיות או לא להיות VENDOR באמזון

אמזון היא זירת מסחר אינטרנטית שמאפשרת למוכרים להציע את הסחורה שלהם לקונים פוטנציאליים.  תמורת אפשרות זו, משלמים המוכרים עמלה שנעה סביב ה- 15%.

אך אמזון אינה רק זירת מסחר, היא גם ריטייל (קמעונאי). כלומר, היא רוכשת בעצמה סחורה מספקים במחיר סיטונאי, ואת המוצרים שרכשה היא מוכרת במחירי צרכן.

הספקים של אמזון נקראים VENDORS.

כיום מסתמנת בזירה זו מגמה משמחת עבור השוק הישראלי; אמזון מחפשת יותר ויותר VENDORS מקומיים, ומספר החברות הישראליות שמוכרות לאמזון עולה בהתמדה (לא פעם ניתן לראות בתמונות את הכיתוב SOLD BY AMAZON). חברות אלה נהנות ממעמדן כ-VENDOR, על כל היתרונות המשתמעים מכך שיפורטו בהמשך.

VENDOR–דלתות חדשותנפתחות למכירה באמזון

כשחברה הופכת ל-VENDOR, נפתחות בפניה דלתות חדשות בזירת המסחר והיא נהנית מיתרונות בולטים:

  • אין עמלת מכירה. אמזון קונה סחורה מה-VENDOR במחיר סיטונאי, ואת הרווח שלה גוזרת ממכירה בזירה במחיר הלקוח. להבדיל מהנוהל הרגיל מול מוכר צד שלישי, אמזון לאמחייבת את ה-VENDOR שלה בעמלת מכירה על כל מוצר ולאבעמלות FBA (משלוח ממחסני אמזון עד בית הלקוח).
  • אין סיכון. סחורה שאמזון רכשה – עוברת לבעלות אמזון. גם במידה שהמוצרים לא יימכרו, הם כבר לא של ה-VENDOR, אלא של אמזון. זאת, להבדיל ממוכר צד שלישי שהוא הבעלים של המלאי שלו, על כל הסיכון הכרוך באחזקתו, כולל עמלות האחסון שמשולמות לאמזון.
  • קידום מוצרים–בכל הקשור לקידום מכירות בזירה, אמזון נותנת עדיפות ברורה למוצרים שהיא עצמה מוכרת.
  • שירותי AMSAMAZON MARKETING SERVICE– כוללים פילוח פרסומות ואפשרויות קידום נרחבות.VENDORשל אמזון נהנה משירותים אלה במחיר נמוך משמעותית לעומת העלויות של מוכר צד שלישי.

 

להשוואה…

  מוכר צד שלישי VENDOR
עמלות מכירה 15% ממחיר המכירה לרוב אין עמלות. במידה שבהסכם עם אמזון הוחלט שכן תהיינה עמלות (בנושא זה ניתן וכדאי להתמקח), הן ינועו סביב ה- 8% ממחיר הסיטונאי, ולא ממחיר הצרכן.
עמלות אחסון ומשלוח FBA יש אין
סיכון המלאי ישנו סיכון על המלאי, ובנוסף, אף תשלום דמי אחסון אין
החזרות במידה שלקוח מחליט להחזיר מוצר באופן חד צדדי, הכסף ינוכה מחשבון המוכר על פי ההסכם, אך לרוב אמזון סופגת את ההחזרות

 

למי לא מתאים להיות VENDOR

לחשבון ה-VENDORיתרונות רבים כמו שניתן לראות, אך יש לו גם חיסרון אחד מרכזי, והוא ה-MSRP – MANFCUTUER SUGEESTION RETAIL PROCE , מחיר מומלץ לצרכן.

כשהמוצרים שלך נמצאים בבעלות אמזון, היא זו ששולטת בלעדית במחיר הצרכן שלהם. ולא זו בלבד, אלא שמחיר זה נקבע על ידי האלגוריתם של אמזון.

לכן, לחברות שעובדות עם מפיצים שמחויבים למחיר קטלוגי קבוע במדינות מסוימות,  המעבר לחשבון VENDORאינו מומלץ, כדי לא לאבד את השליטה על מחיר השוק של המוצר.

איך הופכים ל-VENDOR

על פי רוב, אמזון היא זו שמציעה לחברות שבמוצריהם היא חפצה להפוך ל-VENDORשלהם. חברות רבות מקבלות פניות כאלה במהלך תערוכות ברחבי העולם.

לעיתים קורה שאמזון מאתרת מוכר צד שלישי שפעיל אצלה ומחליטה להציע לו להיות VENDOR שלה.

מכאן ניתן להבין שאמזון היא זו שיוזמת בדרך כלל את הפנייה למוכרים אצלה, אבל חברה שמוכרת בזירה, יכולה, באמצעות דרכים מסוימות, לנסות למשוך את תשומת ליבה ולהביע רצון ועניין בהפיכה ל-VENDOR.

איך זה עובד?

  • אחרי שאמזון פונה אליכם, הם יחתמו אתכם על הסכם, לרוב במעמד של פגישה ממשית ולא רק בממד הווירטואלי.
  • תנאי התשלום לספק הם על פי רוב:  שוטף + 90 (גם כאן הכל נתון למשא ומתן). אפשרויות נוספות הן: שוטף +60 עבור 1% עמלה, או שוטף +30 עבור 2% עמלה.
  • אחרי הקמת והגדרת החשבון, יש להעלות לזירה את המוצרים. בניגוד לסברה הרווחת, אמזון לא מעלה או מקדמת את המוצרים עבור הספקים שלה.  האחריות לסדר את המוצרים על המדף בצורה נכונה נשארת של החברה שמספקת את הסחורה.
  • אחת למספר ימים אמזון מזמינה POPOURCHED ORDER – . אלה המוצרים שיש לספק לפי לוחות הזמנים שסוכמו מראש. על ה-VENDORלספק את המוצרים בחלון הזמן שנוצר (לרוב יומיים) ולכן חשוב מאוד להחזיק מחסן קדמי בארץ היעד.

VENDORמסביב לעולם

כמו בזירות של מוכר צד שלישי, חלוקת הזירות של אמזון היא כדלקמן:

ארה”ב ,קנדה, מקסיקו.

אירופה –ניתן להיותVENDORבאחת הזירות, וכן להופיע בכל המדינות.  אפשר להקים VENDOR בכל מדינה, או לחילופין – לתספק למחסן אחד (למשל באנגליה), ואמזון יווסתו את המלאי בעצמם לזירות האחרות.

הודו , יפן,אוסטרליה.

ישראל – אמזון נמצאת כרגע בשלבים המתקדמים לקראת מציאת ספקים בארץ במספר תחומים.

VENDOR– להתנהל נכון

חשוב להבין שכלמכירה כ-VENDORהיא בעצם שתי מכירות:

הראשונה – מול אמזון, וביתר דיוק, האלגוריתם של אמזון. התפקיד של ה-VENDORהוא לשכנע את האלגוריתם שהמוצרים שלו נמכרים ומשתלמים לו ולכן כדאי לו להזמין אותם.

המכירה השנייה – מול הלקוחות. ה-VENDORחייב לנהל קמפיינים נכונים, להעמיד  דף מוצר ולעצב דף A+ (לינק קישור) – כל זאת כדי לגרום לאלגוריתם להגדיל את נפח ההזמנות שלו ממנו.

ישנן חברות שמחזיקות בחשבון VENDOR במשך חמש-שש שנים, מבלי לייחס לו חשיבות או לנצל את יתרונותיו ולהפיק את כל היתרונות הגלומים בו, וחבל. חשבון VENDOR יכול להוות עבור הארגון נכס משמעותי  וכדאי לנהלו בתבונה.

המאמר נכתב על ידי ניר זיגדון, מייסד eCommunity ומומחה לזירות מסחר

יצרנים/ בעלי עסקים/ סיטונאים / קמעונאים : מעוניינים להעביר את העסק שלכם לזירות המסחר השונות באינטרנט? מתלבטים בין אמזון, איביי, וולמארט או אטסי ? דברו איתנו – אנו מציעים את מגוון השירותים A-Z במעבר חורק השיניים בין האוף-ליין לאון-ליין: ייעוץ, שדרוג חנות קיימת, הקמת חנות חדשה, תפעול לוגיסטי, ואף ליווי ומכירה עבורכם! השאירו פרטים ונחזור בהקדם

השאר תגובה

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

קבלו עדכונים על כל מה שחם בעולם האיקומרס, מבטיחים לא להספים!